tisdag 4 juni 2013

The Hills Have Eyes

The Hills Have Eyes
(USA, Frankrike 2006)
Regi: Alexandre Aja
Manus: Alexandre Aja och Grégory Levasseur
Medverkande: Aaron Stanford, Kathleen Quinlan, Vinessa Shaw mfl
Imdb: http://www.imdb.com/title/tt0454841/

Handling: 

Ett par är på väg till San Diego från Cleavland för att fira sitt silverbröllop. Med sig på resan har man barnen samt äldsta dotterns man, och sina två schäfrar.
Mitt ute i öknen vid en nedgången bensinstation blir familjen lurade att ta en genväg tvärs genom öknen. Tacksamma för tipset kör de iväg...
Men i öknen finns mer än sand och kaktusar. Där finns även mutanter skapade av kärnvapenprov och de är inte så gästvänliga av sig.

Blod/slask:

Var ska jag börja? Den version jag sett är den helt oklippa versionen. Den är brutal. Blod stänker lång väg. Vi bjuds på skott i skallen, lite yx action, lite tugga tugga på kroppar och massa mer. Jag vill inte avslöja för mycket. Men ni som gillar blod och gore i en film kommer inte bli besvikna. Bra effekter av K.N.B fx group. En del är cgi, men det mesta är old school.

Naket/sex:

Inte så mycket att orda om.

Omdöme:

Jag gillar i regel inte remakes av äldre klassiska filmer. Wes Craven film från 1977 är inget mästerverk, men det är en riktigt bra skräckrulle. Vad jag kan komma ihåg, är ett tag sen jag sett den och jag skäms att säga det, men jag äger den inte på DVD, om någon vill sälja den till mig hör av er, så är inte den våldsam och grafisk i sitt våld. Det har man rättat till i remaken.
Storyn är liknande, som sig bör. När jag beställde den här filmen från USA då den kom 2006 hade jag stora tvivel på den. De remakes jag sett innan var inte så mycket att hänga i julgranen, men denna gillade jag! Aja som gjorde det franska mästerverket Switchblade Romance 2003, har en slipad regi. Han har släpat med sig fotograf, manusförfattare och producenter till öknen för denna film så det är helt klart snyggt, välpolerat och bra. Speciellt spännande tycker jag dock inte att det blir.
Men filmen är klart sevärd och bjuder på de tre B:a Brutalt, Blodigt och Bra!

Betyg: 7 yxor/10






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar