tisdag 11 juni 2013

Switchblade Romance

Switchblade Romance
Haute tension (Frankrike 2003)
Regi: Alexandre Aja
Manus: Alexandre Aja och Grégory Levasseur
Medverkande: Cécile De France, Maïwenn, Philippe Nahon mfl
Imdb: http://www.imdb.com/title/tt0338095/?ref_=sr_1

Handling:

Två tjejer är på hem till den ena tjejens föräldrar som bor mitt ute i ödemarken på en stor bondgård för att plugga lite. Men redan första natten kommer en man, klädd i verkstadoverall och börjar mörda alla. Men det är något som inte stämmer... Kommer någon att överleva?

Blod/slask:

Javisst. Brutal fransk film med lite italiensk touch då det är Gianetto De Rossi som står för make up fx. Han bjuder oss på huvudavkapning med bokhylla, knivaction och en en hel till. Bra effekter!

Naket/sex:

En tjej tar en dusch och den andra tittar på henne genom fönstret. Den andra tjejen onanerar lite men har kläderna på sig. Mördaren har ett avhugget huvud som suger av honom. Man ser bara huvudet åka upp och ner inget annat. (kanske bäst det)

Omdöme:

En modern klassiker. Riktigt spännande film av samma team som gav oss remaken av The Hills Have Eyes. Denna film kröns med de tre b:na, Blodig, Brutal och Bra. Bra skådisar överlag. Det är inte så många skådisar i filmen. Nästan inget är gjort i studio. Det enda är några få scener från insidan av mördaren bil. Studion var ett garage då. Inspelad på 36 dagar i Rumäninen, men ska givetvis föreställa södra Frankrike.
När jag såg den första gången smålog jag hela tiden. En lite sträng saliv ville gärna rinna ur mungipan på mig när jag såg att det var De Rossi som stod för effekterna då jag älskar hans typiska blodsprut då det liksom bara väller upp. Det är vackert. (Jag behöver hjälp va?)
Bra modern klassiker som tål att ses många gånger. Mycket tack vara ett väldigt bra slut!

Betyg: 9 overaller/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar