tisdag 4 juni 2013

Ljudet från kristallfågeln

Ljudet från kristallfågeln
L'uccello dalle piume di cristallo (Italien, västtyskland 1970)
Regi: Dario Argento
Manus: Dario Argento
Medverkande:  Tony Musante, Suzy Kendall, Enrico Maria Salerno mfl

Handling:

Sam är en amerikansk författare bosatt i Rom. En kväll blir han vittne till hur en man i svarta kläder överfaller en kvinna inne i ett galleri. Men han kan inte göra något då en glasdörr är låst. Polisen är övertygad om att Sam är inblandad i dådet. Kvinnan överlevde nämligen. Polisen tar Sams pass och hindrar honom från att åka hem till USA. Polisen säger dock att kvinnan har haft tur då det inträffat tre kvinnomord den senaste tiden.
Sam tänker tillbaka på händelsen och är övertygad att polisen missar något. Han har sett något men kommer inte på vad.  Snart inträffar flera mord och Sam blir besatt av att hitta mördaren. Men tänk om mördaren hittar honom först?

Blod/slask:

Det är ju inte flera liter vi bjuds på men lite blodstänk på kudde, lite rakknivsaction och annat smått och gott finns det allt.

Naket/sex:

Inte mycket att hänga i julgranen.

Omdöme:

Dario Argentos debutfilm som regissör efter att ha skrivit manus till spagettivästernfilmer, och vilken debut sedan. Det är inte den första giallon som lämnade Italien men tidig är den. När jag såg den första gången var jag mycket yngre och det enda jag hade i skallen var gore och special effekter. Då tyckte jag den var för tam. Storyn fattade jag noll utav eftersom jag såg den på italienska med fransk text. Men Argentos registil gillade jag från början. Även om han inte kom igång på allvar förrän vid sin andra film med närbilder och snygga åkningar, så märkte man att detta kommer bli en snubbe att hålla ögonen på.
När jag många år senare såg om den på engelska denna gång fattade jag lite mer. Min blodtörst hade minskat något och tidiga giallis var nu en favoritgenre. Nu upptäckte jag filmen storhet och föll som en torrfura för storyn, fotot, Morricones musik, ja det mesta. 
Som vanligt finns det luckor i storyn här och där och en del onödigt långa transportsträckor, men det köper jag. Vill man se en mycket spännade, tidig Giallo, se då denna film.

Betyg: 8 fåglar/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar