onsdag 19 juni 2013

Kraftverk 3714

Kraftverk 3714
(Sverige 2005)
Regi: Markus Widegren
Manus: Markus Widegren och Fred Anderson
Medverkande: Maria Bergquist, Emil Jonsson, Sandy Mansson mfl
Imdb: www.imdb.com/title/tt0439659/ 

Handling:

Johanna (Bergquist) kommer tillbaka till den lilla hembyn Bråckaviken där allt är som vanligt. Eller är det? Hennes mor (Mansson) beter sig konstigt åt och har stora sömnbesvär. Folk börjar försvinna. Alla spår leder till Vladimirs hus som nu bebos av barnbarnet William (Jonsson). I bakgrunden till allt som händer står det stora kraftverket...

Blod/slask:

Inte mycket men en underbar operationsscen som har klara italienska vibbar. Sedan är det lite till som jag inte vill avslöja här.

Naket/sex:

En sexscen som är rätt grafisk faktiskt.

Omdöme:

Här kommer nästa svenska skräckfilm, även om denna är ett hopkok av många olika genres. Drama, sci fi och thriller är väl några av de genres som vi träffar på. Är då denna film bra? Både ja och nej. Dels är filmen alldeles för lång med en speltid på 136 minuter. Jag läste att det gjorts en second cut version på denna film som är 20 minuter kortare och den skulle ha släppts under 2011 men jag har inte sett den någonstans. Vet någon om om den finns på marknaden? Sedan ska det tydligen finns en short cut också som är 80 minuter lång. Det kan nog vara den bästa version av filmen skulle jag tro.
Skådespelarna är många amatörer och debutanter. Man har använts sig av en PRO teater för några av de äldre rollerna i filmen och de är nog de bästa skådisarna i filmen tillsammans med några till. En del är riktigt usla faktiskt och det märks att det är en lågbudget film. Men den har sina bra stunder också. Fotot är oftast bra, ibland blir det lite mycket inzoomningar och liknar TV-repotage ibland. De få make up effekterna som finns är bra. En del är riktigt bra faktiskt. Sedan finns en del cgi i filmen också och de är väl inte lika bra, men funkar hyfsat. Helheten av filmen blir lite negativ. Det kan hända att mitt betyg skulle bli bättre om jag såg den nya klippningen som är mycket kortare men nu i den här versionen blir det inte så högt. Jag skulle gärna vilja ge den ett toppbetyg bara för att den är svensk och genrefilm, men... 

Betyg: 3 kraftverksdammar/10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar