lördag 15 juni 2013

Bergets grymma hemlighet

Bergets grymma hemlighet
La montagna del dio cannibale (Italien 1978)
Regi: Sergio Martino
Manus: Sergio Martino och Cesare Frugoni
Medverkande: Ursula Andress, Stacy Keach, Claudio Cassinelli mfl

Handling:

Susan (Andress) kommer till Nya Guinea för att leta efter sin make som försvunnit. De lokala myndeigheterna har sökt igenom de täta djungelparierna som finns utan att finna något. Susans får veta att hon kan vända sig till utforskaren och äventyraren professor Foster (Keach) för information. Han berättar att utanför kusten finns det en ö med en berg på. Berget sägs ha magiska krafter och de lokala myndigheterna vågar helt enkel inte åka dit. Foster har vid ett tidigare tillfälle berättat för Susans make om denna ö och misstänker att han befinner sig på den. Susan ber honom att leda en expedition dit för att leta efter sin make, och han accepterar.
Väl på ön upptäcker de att det finns kannibaler där...

Blod/slask:

Det finns det, men inte lika mycket som i kannibalrullar som kom några år senare. Men vi bjud på huvudavhuggning, kastrering och lite tugga på människokött. Även lite djurvåld bjuds vi på, dock inte lika mycket som i senare filmer och det är ju bra. Bra effekter överlag, även om en del ser lite plastigt ut.

Naket/sex:

En sexscen och lite annat naket. Mindre än det brukar vara.

Omdöme:

Det var säkert 15 år sedan jag såg denna film första gången. Då på en VHS kassett med fel OAR och dessutom klippt. När jag nu såg den på en fint restaurerad DVD i rätt OAR blev jag positivt överraskad. Filmen är riktigt bra och bättre än senare kannibalfilmer. Denna var en av de första och följdes snabbt av billigare kopior. I månt och mycket är ju storyn liknande i alla kannibalrullar. Någon familjemedlem är försvunnen i djungeln och en expedition måste hitta dem och råkar ut för kannibaler. Varför de flesta utspelas i Nya Guinea vet jag inte, men det är väl ett outforskat kort i den djupa djungeln där.
Sergio Martino har enligt mig gjort några av de bästa giallofilmerna under sjuttiotalet och även andra mycket bra filmer. Så därför är denna film snyggare filmad, mycket, tror jag, för att man använt sig av cinemascope formatet, alltså 2.35:1, det riktigt breda formatet. De flesta andra är i 1.66:1 eller 1.85:1 och ser billigare ut på något sätt. Nu är ju många av dessa filmer så kallade found footage filmer och det ju förklara ett och annat. Sedan är skådisarna den här filmen bättre än i de andra enligt mig. Man har inte lagt alla pengar på så grotestka och blodiga effekter som möjligt utan här har faktisk storyn överhand och det tycker jag är bra, fast jag älskar blodiga och våldsamma filmer. En riktigt bra kannibalfilm från Italien, kanske rent av den bästa...

Betyg: 9 spindlar/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar