lördag 1 juni 2013

Fredagen den 13:e del 7

Fredagen den 13:e del 7
Friday the 13th part VII: The new blood (USA 1988)
Regi: John Carl Buechler
Manus: Daryl Haney och Manuel Fidello
Medverkande: Lar Park-Lincoln, John Otrin, Susan Blu mfl

Handling:

Tina har speciella krafter. Efter ett raseriutbrott i unga år som slutade i att hennes far drunknade i sjön, kommer hon tillbaka till Crystal Lake för att tillsammans med sin mor och psykolog bearbeta alla minnen.
I djupet finns dock Jason fastkedjad, död och begraven. Men efter ett försök att få tillbaka sin far återupplivas Jason och fortsätter sitt dödande kring sjön. Denna gång är ett gäng tonåringar i blickfånget. De har hyrt ett hus i närheten av sjön för en överraskningsfest. Men detta party blir dödskul!

Blod/slask:

Det finns det. Men denna del är mer massakerad av bolaget än alla Jasons offer sammanlagt. Jag har sett alla mord oklippt och jag skulle kunna ge mitt lillfinger för att få se denna del oklippt. Hoppet överger aldrig människan... Dessutom ser Jason riktigt vacker ut i denna del. Mer zombielik än i någon annan del.

Naket/sex:

Lite nakenbad bara.

Omdöme:

Jag har alltid älskat denna del. Även innan jag visste att det fanns något som hette filmcensur. Jag tyckte den var brutal och underbar på alla sätt och vis. Jag tycker fortfarande att den är väldigt bra och en av de bästa i serien. Men eftersom den är så sönderhackad så faller den lite. Jason är segare än någonsin och "dör" flera gånger under slutstriden men kommer alltid tillbaka igen. Tänk om Paramount skulle ta sig i kragen och släppa alla Fredagen filmer helt oklippta. Jag skulle tveklöst köpa hela serien igen!
Storyn i den här filmen är ju snarlik med del 4 tycker jasg med två hus och Jason går mellan dessa och dödar allt som rör sig. Men det gör inte så mycket. Det är en slasherfilm och man ska inte behöva vara en hjärnkirurg för att förstå dom.

Betyg: 7 tändsticksaskar/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar