måndag 3 juni 2013

Flykten från Helvetet

Flykten från Helvetet
Suspiria (Italien 1977)
Regi: Dario Argento
Manus: Dario Argento, Daria Nicolodi
Medverkande: Jessica Harper, Stefania Casini, Flavio Bucci mfl
Imdb: http://www.imdb.com/title/tt0076786/

Handling:

Susy Bannion (Harper) kommer till den tyska staden Frieburg för att börja på en välrekommenderad balettskola. När hon kommer fram till skolan blir hon inte insläppt. Skolan har stängt för natten. Hon möter samtidigt en tjej som i skräck flyr därifrån. (spelad av svenskan Eva Axén)
Dagen efter när hon kommer in i skolan blir hon presenterad för de andra eleverna och blir vän med Sara (Casini) som även blir hennes rumskompis.
Samtidigt börjar det inträffa mystiska saker. Tjejen som flydde i skräck hittas mördad och när skolans pianist blir mördad inser Suzy och Sara att något inte stämmer. Tillsammans försöker de lösa mysteriet. De kommer fram till att en av de tre mödrarna, tre häxor, bor i kåken. Blod flyter och tiden börjar ta slut. Kommer Suzy och Sara överleva?

Blod/slask:

Våld och blod är det gott om. Glasbitar inhuggna i huvudet, en av de snyggaste halsavkärningar jag sett och en massa andra saker. Good Stuff!

Naket/sex:

Inget alls.

Omdöme:

Var ska jag börja? Om jag ska räkna upp allt jag gillar med den här filmen skulle jag få skriva tills jag blir nittiosju år. Detta är min absoluta favoritfilm alla kategorier! Allt med den är underbart. Ljussättningen, fotot, musiken, skådisarna och effekterna. Allt är världsklass. Detta är Argento i toppform. Jag har sett filmen många gånger och den blir bara bättre och bättre. Fortfarande hittar jag nya saker vid varje ny visning. Jag har dessutom haft den stora glädjen att se filmen på stor duk på Den Magiska Biodagen i Alingsås. En fröjd för ögon och öron.
Ska man då försöka att hitta något negativt i denna film? Är man petnoga så finns det några små brister i manuset, men vem bryr sig? Detta är ett mästerverk. Det borde vara lag på att alla som gillar skräckfilmer och speciellt skräckfilmer från Italien ska se denna film.
Se den OMG!

Betyg: 11 häxor/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar