fredag 7 juni 2013

Texas Chainsaw

Texas Chainsaw
Texas Chainsaw 3D (USA 2013)
Regi: John Luessenhop
Manus: Adam Marcus, Debra Sullivan och Kirsten Elms
Medverkande:  Alexandra Daddario, Trey Songz, Scott Eastwood mfl

Handling:

Strax efter att Sally har lyckats fly från den kannibaliska familjen Sawyer kommer polisen och några ortsbor dit. Skottlossning utbryter och et hela slutar med att huset brinner ner och alla har dött, eller?
Nutid. Heather får ett brev av en advokat där det står att hon ärvt sin mormors hus i Newt, en liten stad i Texas. Tillsammans med sin pojkvän och två andra polare åker hon dit. Huset är gigantiskt och gömmer många hemligheter, speciellt i källaren bakom en metalldörr...

Blod/slask:

Det finns det gott om. Vi bjuds på motorsågsaction (givetvis), kötthammare, köttkrokar och en hel del annat. Blodig så det räcker. Det är ingen Braindead, men blod och slask finns det! Allt är old school förutom några få blodstänk som inte stör nämnvärt. Leatherface är dessutom snyggare än någonsin.

Naket/sex:

Det var det värre med. En tjej strippar ner till underkläderna då hon ska förföra en snubbe. En tjej har uppsliten skjorta utan BH, men skjortan döljer allt.

Omdöme:

Jag gillade remaken som kom för ett tiotal år sedan. Den hade de tre B:na. Blodig, Brutal och Bra. Jag gillade även prequeln som kom något år efter det. När jag sedan hörde att var det dags igen blev jag väldigt skeptisk. En till, varför? 
Jag trodde att detta var ytterligare en ny remake av originalet och tyckte det var totalt onödigt. Men nu är ju detta inte en remake. Det är en fortsättning av originalet. Den tar sin början precis efter att den enda överlevande flytt från Leatherface i lastbilen för att sedan hoppa till nutid. Jag tycker faktiskt om den här filmen, i alla fall någotsådär... Fortfarande kan jag tycka att det var onödigt att göra en till Leatherface rulle, men det är underhållande. Bra effekter. Inte lika blodig som remaken var men betydligt blodigare än originalet var. Denna film struntar i TCM 2 och Leatherface, och lika bra är väl det då dessa filmer inte är mycket i julgranen. Jag vill passa på att tacka Scanbox för en välfylld DVD. Mycket bra extramaterial där man går behind the scenes på filmen och intervjuvar allt från dagens regissör till Tobe Hooper och Gunnar Hansen. Det är inte så ofta ett svenskt bolag trycker in så mycket på discen. Tydligen har producenten fått tillbaka sina pengar för en Texas Chainsaw 4 är på gång redan nästa år och ska fortsätta där denna slutade. Var fick de 4:an ifrån??
Nåväl. Det här är en underhållande film även om den kommer glömmas bort ganska snabbt. Kan man se den i 3D kanske upplevelsen blir större. Vad vet jag?

Betyg: 6 motorsågar/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar