söndag 2 juni 2013

Deep Red

Deep Red
Profondo Rosso (Italien 1975)
Regi: Dario Argento
Manus: Bernardino Zapponi och Dario Argento
Medverkande: David Hemmings, Daria Nicolodi, Gabriele Lavia mfl

Handling:

Jazzpianisten Marcus Daly (Hemmings) blir sent en kväll vittne till ett mord på hans granne, mediet Helga Ulmann. Tillsammans med journalisten Gianna Brezzi (Nicolodi) försöker han sedan lösa fallet samtidigt som fler mord inträffar. Tillslut inser han att mördaren är efter honom också...

Blod/slask:

O ja. de klassiska scenerna när Helga Ulmann får köttyxan i ryggen så det rosa blodet stänker omkring är vackert. Det är fler brutala mord i denna giallo som är en av de bästa enligt mig. Dränkning i kokhett vatten, kniv i nacke är bara lite av det vi bjuds på.

Naket/sex:

Nada, move along...

Omdöme:

Jag hade aldrig ett en gialli när jag såg Deep Red första gången. Men redan efter den klassiksa inledningen med barnvisan samtidigt som ser någon hugga ner en annan person. Den blodiga kniven och barnet som kommer in i bild, var jag fast... Det visuella, fotot ja allt tilltalade mig verkligen. Det är ingen hemlighet att jag har Aregento som personlig favorit och är strakt influerad av honom i mitt eget filmande. Någon recensent (nä, det var inte jag själv) har tillochmed kallat mig för Sveriges svar på Argento vilket jag är stolt över. Men nu tillbaka till Deep Red.
Musiken av Goblin är härligt psykedelist och passar bra in. Ledmotivet är en klassiker. Fotot av Luigi Kuveiller är snyggt och man har redan här börjat se Argentos speciella fílmstil med åkningar och inzoomningar. Snyggt som bara den! Det antal giallos som gjordes under storhetstiden på 70-talet vet nog ingen riktigt. Rätta mig gärna om jag fel. Men det måste vara hundratals. Denna är en av de bästa och hamnar lätt på topp fem i mina ögon. Vill man se en riktigt bra Giallo. Se Deep Red! Det är en order!

Betyg: 10 köttyxor/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar