måndag 3 juni 2013

Djävulens Barnvakt

Djävulens Barnvakt
The Guardian (USA 1990)
Regi: William Friedkin
Manus: William Friedkin, Stephen Volk och Dan Greenburg
Medverkande: Jenny Seagrove, Dwier Brown, Carey Lowell mfl

Handling:

Storebror, 3 år, berättar en saga för sin nyfödda lillebror medan föräldrarna gör sig i ordning för att åka iväg. I ett hörn sitter barnflickan och lyssnar på när storebror med inlevelse berättar sagan om Hans och Greta. Föräldrarna åker iväg men vänder tillbaka efter några kilometer bara då frun glömt sina glasögon hemma. När de kommer hem gör de en fruktansvärd upptäckt. Barnflickan har tagit den nyfödde sonen och stuckit med honom.
Ett år senare har ett ung par nyss fått sitt första barn, Jake. De har flyttat in i ett designhus i Los Angeles och livet leker. De bestämmer sig för att skaffa en barnflicka till sin son. Gissa vem som söker jobbet?

Blod/slask:

Ganska mycket blod i denna film. Vi bjuds på genomborrad av träd, lite knivaction och mer som jag inte vill avslöja. Bra effekter överlag.

Naket/sex:

En sexscen där en kvinna förför en man. Sedan är det en del andra nakenscener också. 

Omdöme:

Jag köpte den här filmen på en second hand butik på VHS för några år sedan. Den kostade 1 krona och jag hade faktiskt inte sett den innan. Jag kom hem och slog på den på min gamla VHS spelare, (jo, jag har fortfarande kvar den, och de funkar) och gillade filmen. Jag anande att den var klippt av vår kära censur men det var snyggt gjort. För några månader sedan ser jag till min glädje att Njuta Films har släppt den på DVD i en oklippt version. Självklart köpte jag den. Nu när jag såg den i sitt rätta format, med restaurerad bild och ljud och framför allt oklippt så växte den ytterligare någon snäpp. Det var en hel del som var bortklippt, i stort sett allt våld var klippt. Det var en härlig upplevelse att se de snygga effekterna som Friedkin regisserat fram. Han är väl mest känd som regissör till Exorcisten och French Connection, men han är fortfarande verksam och gjorde en ny film för något år sedan. Men nu tillbaka till vår vän barnvakten.
Är detta en bra film? Jo, det tycker jag, inte en tio poängare kanske, men med en bra story, bra skådisar och tät regi kommer man långt. Den är lite seg mellan varven och det är en del transportsträckor men i det stora hela en fullt godkänd film.

Betyg: 7 trädstammar/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar