onsdag 5 juni 2013

The Crazies

The Crazies
USA, Förenade Arabemiraten 2010)
Regi: Breck Eisner
Manus: Scott Kosar och Ray Wright
Medverkande: Timothy Olyphant, Radha Mitchell, Joe Anderson mfl

Handling:

Under en basebollmatch i den lilla staden Ogden Marsh kommer en man i på planen med ett skarpladdad gevär. Det är stans fyllo och sheriffen går dit för att tala med honom. Det slutar med att sheriffen måste skjuta ner honom och han avlider. Nästa dag tar en familjefar och bränner ner sitt hus med sin familj instängda i lågorna. Samtidigt får polisen ett samtal om att plan har störtat i närheten...

Blod/slask:

Inte överdrivet mycket, men det som finns ser bra ut. En del cgi blod men det stör faktiskt inte så mycket som det annars kan göra. Vi bjuds på lite högaffel action, knivaction och snygga squibbs för att nämna något. Den är mer brutal än blodig hur konstigt det än kan låta.

Naket/sex:

Nada.

Omdöme:

Detta är en remake på en klassisk film av George A. Romero, snubben bakom otaliga zombiefilmer. Jag har inte sett originalet från 1973 så jag kan tyvärr inte uttala om vilken som bättre. Men denna film är helt okej tycker jag. Många spännande scener och hoppa till effekter. Fast man behöver inte vara hjärnkirurg för att räkna ut när hoppa till effekten kommer, speciellt inte om man sett ett antal skräckfilmer.
Det är snyggt foto i filmen många långsamma åkningar. Mycket snyggt och stilrent. Det är Alexandre Ajas hovfotograf som plåtat filmen och det syns nästan då man känner igen rörelsemönstret och ljussättningen från bla Hills Have Eyes som jag skrev om tidigare. Trähästen Timothy Olyphant från bla Hitman filmen och Die Hard 4 är lika träig som vanligt, men övriga skådisar sköter sig bra. Det finns en touch av italiensk post apokalypisk film över denna. Några ensamma personer försöker klara sig undan systemet samtidigt som man kämpar mot folk som förvandlas till mordiska galningar.
Jag tycker att ni ska se den om ni vill ha en stund av bra hjärndöd underhållning. Det är väl ingen film jag kommer minnas för resten av mitt liv, men den är klart värt en titt.

Betyg: 6 högafflar/10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar