fredag 7 juni 2013

Crowsnest

Crowsnest
(Kanada 2012)
Regi: Brenton Spencer
Manus: John Sheppard
Medverkande: Mittita Barber, Aslam Husain, Victor Zinck Jr. mfl

Handling:

Justin fyller 25 år och får en ny videokamera i födelsedagspresent av sin flickvän. Tillsammans med tre vänner ska paret fira denna dag i en stuga som ligger lite avsides. Innan de åker till stugan ska de bara stanna till på en affär som ligger helt ute i bushen. Där har man nämligen öl för halva priset. Det kan man ju inte missa.
På väg från affären stöter på en stor husbil och sedan går allt utför. Nu tvingas de fly för sina liv då husbilens två ägare inte är att leka med...

Blod/slask:

Inte så mycket. En huvudavkapning med machete (nä, det är inte Jason) och några digitala blodsprut.

Naket/sex:

Justin filmar sin flickvän toppless i badrummet, inget annat.

Omdöme:

Jag hade inte hört talas om den här filmen tidigare. Den finns inte utgiven på DVD eller BD i Sverige vad jag kan se. Jag såg den på Netflix. Det är alltså ytterligare en found footage film. Alla dessa är ju snarlika med varandra. Det finns bra och det finns mindre bra. Denna hamnar i mitten. Det som var dåligt med den är att flera gånger ser kameran de använder i reflexer från bilfönster etc och man ser tydligt att detta är en proffskamera med en stor mikrofonbom fastsatt på den. Det har inte en vanlig hemmakamera som man nyss fått i present. Men annars så sköter sig skådisarna väl i den. Det är inte så många skådisar i filmen och den är inte så lång heller, bara dryga 80 minuter. Ska man då se denna film? Javisst, om man är hardcore fan av Found Footage filmer ska man titta på den. Gillar man inte sådana filmer gillar man troligtvis inte denna heller. Den hade sina stunder med några schyssta skrämseleffekter men samtidigt väldigt stora ologiska lösningar. Hade jag jag varit jagad av en galning så hade inte jag filmat allt jag såg.

Betyg: 4 husbilar/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar