torsdag 20 juni 2013

Jag såg min bästa vän dö

Jag såg min bästa vän dö
(Sverige 2006)
Regi: Sonny Hellerstedt, David Wallin och Tommy Wiklund
Manus: Sonny Hellerstedt, David Wallin och Tommy Wiklund
Mdverkande: Sanna Engström, Sandra Grandin, Sonny Hellerstedt mfl
Imdb: http://www.imdb.com/title/tt0831302/

Handling:

Fem vänner åker iväg på den årliga campingturen under hösten. Men denna gång är de inte ensamma i skogen. Det som börjar som en stillsam helg förvandlas snart till en kamp på liv och död.


Blod/slask:

Motorsågsaction, knivaction och lite hagelbrakare är en del av det vi bjuds på. Inte överdrivet blodig men blod finns det.

Naket/sex:

En omotiverad scen i duschen då mängder med duschskum döljer det väsentliga på tjejen. Samt att en kille drar ner brallorna och kameran visar hans bakdel i close up... Huga...

Omdöme:

Det är svår att sätta in denna rulle i någon kategori. Det finns vibbar av "Den sista färden" och andra Hillbillyskräckisar, sedan finns det en del övernaturligt i den också bladat med lite slasher och en gnutta splatter. Mixar man ihop detta får man en soppa som inte smakar så bra. Visst, det är lågbudget och det finns andra filmer med betydligt högre budget än denna som är betydligt sämre. Skådisarna sköter sig bra, alla är amatörer och en del överspel får man på köpet. Men manuset är annars ganska kul. Det tar upp saker som tjejsnack vs killsnack där man får höra båda sidorna. Rätt kul faktiskt.
Det mesta av filmen utspelas i mörker och man har inte haft allt för många strålkastare. Sedan har man på de mörka scenerna lagt på en sepia filter så allt blir gulaktigt. Varför? Är det något fel på gammalt hederligt blå filter?? Annars är fotot snyggt och det finns många snygga vinklar. Man har lagt på oskärpa i bakgrunden i efterhand i en del scener för att få till en mer filmisk look och har lyckats väl med det. Musiken i filmen passar bra in och består mest av pianoklinkande med lite bas mellan varven. Lite kuriosa är att jag och en av kompositörerna Klas Hjortstam har jobbat ihop på en teaterföreställningen på Norrbottensteaterna. Han som musiker och jag som skådis i Romeo och Julia, nä, jag var inte Romeo...
Jag har svårt att sätta ett betyg på filmen för jag vet inte riktigt om jag gillar den eller inte. Den är snygg, men för mörk mellan varven. Storyn är intressant men spretar lite och när filmen är slut vet man inte vad som är verklighet och inte.  Sedan är filmen rätt seg, det dröjer närmare en halvtimme innan någon händer över huvud taget. En av regissörerna Tommy Wiklund gjorde med denna film sin långfilmsdebut. I år kommer hans senaste film på bio, Vittra, en svensk rip off på Evil Dead och den är betydligt blodigare och bättre än den här filmen.

Betyg: 4 hagelbrakor/10

 

 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar