torsdag 30 maj 2013

New York Ripper

New York Ripper
Lo squartatore di New York (Italien 1982)
Regi: Lucio Fulci
Manus: Gianfranco Clerici, Lucio Fulci, Vincenzo Mannino och Dardano Sacchetti
Medverkande: Jack Hedley, Almanta Suska, Howard Ross mfl.
Imdb: http://www.imdb.com/title/tt0084719/


Handling:

En man som är ute med sin hund gör ett makabert fynd. En av huggen människohand. Detta är början på New York Ripper. Fler kvinnor blir slaktade och polisen har inga spår alls. Det enda man vet är att mördaren låter som en anka just innan han mördar.

Blod/slask:

O ja! Slaskig sen giallo av Fulci som för de flesta är känd för Zombie Flesheater, Beyond och andra zombierullar. Han sparar inte på blodet i denna film heller. Ska jag räkna upp allt så blir jag gråhårig. Alla gorefanatiker kommer bli nöjda!

Naket/Sex:

Det finns det också en hel del utav ut. Vi bjuds på några helnakna damer och även herrar för dem som gillar sånt.

Omdöme:

Den är kallad Giallos svarta får. Den är blodigare än de flesta giallos jag sett och storyn är tunnare än ett rakblad, men ända så gillar jag den. Jag såg den första gången på en uppblåst VHS med dålig bild och ännu sämre ljud, men på något sätt fastnade jag för den. När jag sedan såg om på DVD med rätt OAR så var jag såld. Visst, motivet är inte det bästa och det verkar som om Fulci och de andra manusförfattarna inte kom på något bättre slut och filmningen skulle börja dagen efter. Men gillar man våldsamma giallofilmer så har man kommit rätt.

Betyg: 7 rakblad/10


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar