fredag 31 maj 2013

Darkman

Darkman
(USA 1990)
Regi: Sam Raimi
Manus: Chuck Pfarrer, Sam Raimi, Ivan Raimi, Daniel Goldin och Joshua Goldin
Medverkande: Liam Neeson,  Frances McDormand, Colin Friels mfl.
Imdb: http://www.imdb.com/title/tt0099365/

Handling:

Peyton Westlake (Neeson) forskar i att kunna ersätta skadad hud. Av misstag råkar hans flickvän få med ett dokument från en stor byggherre att denna betalat ut mutor för att få sitt senaste projekt byggt. Byggherren skickar ut några hitmen och dessa spränger labbet där Westlake arbetar.
Han överlever dock mirakulöst men skadas svårt och får ett missbildat ansikte.
Han bestämmer sig för att använda sin kunskap om skadad hud för att få sin hämnd och rädda sin flickvän.

Blod/slask:

Inte en droppe. Neeson har dock på sig en snyggt designad mask under större delen av filmen.

Naket/sex:

Inget där heller. Move along...

Omdöme:

En visuellt snygg actionfilm från tidigt nittiotal. Denna film är gjord efter Evil Dead 2 och en av de första filmer med lite högre budget för Raimi. Jag blev förvånad när jag såg filmen första gången. Efter att ha sett Evil Dead 1 och 2 trodde jag att denna film skulle vara lika blodig och slaskig som dessa, men ack vad jag bedrog mig. Blodfattigare film får man leta efter.
Men trots avsaknaden av blod  är filmen klart sevärd. Den har även fått två uppföljare som jag tänker recensera vid ett senare tillfälle då jag hunnit se dom.
Men denna film kan jag rekommendera. Visst, man ser att de visuella och optiska effekter är daterade men vad gör det? Jag föredrar det långt före dagens effekter.

Betyg: 7 bandage/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar